Hespedamse  Tramweg  Maatschappij

 
Bouw van een Haagse Pekeltram van de HTM
Hier is die dan. De eerste Hespedamse Pekelwagen. Ik heb hem H2 gedoopt.  

De bouwbeschrijving:

Zoals u ziet betreft het een

geëtst exemplaar van messing.

 

De eerste stappen zijn:

  • De zijwanden voorzien van balkondeuren.
  • Separatiewanden plaatsen.
  • Het vormen van de koppen.
  • Beide koppen solderen aan de zijwanden.

Daarbij gebruik ik mijn winkelhaak,

soldeerbout en soldeerwater.






Met de originele pantograaf er op, lijkt het al aardig!
Foto toont het zusje van de H2. Bron: 130 jaar trams in Den Haag van A. van Donselaar

Tijdens het solderen maak ik gebruik van

haarklemmetjes, niet van krokodillenklemmen.

De tandjes daarvan maken schade aan het messing.

Ook het interieur wordt aangepakt.

De beide balkonvloeren zijn voorzien van controllers.

De pekeltank is gereed maar kan nog niet geplaatst worden.

Het dak is van bovenlichten voorzien.

Op de foto links is zichtbaar dat de pekelwagen uit twee delen bestaat.

De wagenbak en het onderstel waaraan de balkonvloeren zijn gesoldeerd.

De balkonvloeren zijn van controllers voorzien.

Ook is een “open deurtje” aangebracht.

De treeplanken en vier verenpakketten hebben ook een plaatsje gekregen.

De foto rechts toont u de H2,

nog zonder pekeltank.

Op het dak zijn de noodzakelijke attributen aangebracht zoals; 

  • Weerstandkasten
  • Pantograaf
  • Loopplanken

Het onderstel is "klemmend" aangebracht.

En er is ruim voldoende plaats voor de motor en de pekeltank.

Het wordt nu tijd voor een testrit.

Men neme………...een papiersnijder en een gitaar!!

Zo begint het tweede deel van de bouw van de Pekeltram H2.

Waarom een papiersnijder? Hoor ik u zeggen!!

Ik zal bij de volgende foto vertellen hoe dat zit.

Elke tram wordt van sierlijsten en dakranden voorzien.

Ook dus in de modelbouw.

Het is echter moeilijk om rechte sierlijsten te knippen,

daarom doe ik dat met een papiersnijder.

Een plaat, dun, koper leg ik op de snijder,handel naar beneden en………….zie daar,een keurige rechte sierrand……………..

Dat had u gedacht!!

De rechter foto laat zien wat het resultaat is, het ziet er niet uit!!

Het koper is wel overal even breed, maar het krult aan alle kanten.

Daar hebben we een gitaar bij nodig!!!!

Daar is die dan, de GITAAR !

Ziet er niet uit als dat prachtige instrument, maar het is wel een apparaat waar muziek in zit.

Op de tweede foto is te zien dat het lintje koper wordt ingespannen in een kroonsteentje en een bankschroefje.

Door het bankschroefje naar rechts te bewegen komt het lint strak te staan.

 

Zie de foto's links

Als het lint gespannen staat, gaan we het schuren en vertinnen.

Na het vertinnen weer schuren zodat er een gelijkmatige laag soldeer aan het lint zit.

Breng op het model soldeerwater aan.

 

Leg de tram op een klein tafeltje, zodanig dat het lint recht over het model ligt.

Doordat het model op het tafeltje ligt, komt deze omhoog, komt het lint verder onder spanning te staan en kan daardoor niet meer verschuiven. Zie de foto hier boven.

 

Beweeg de soldeerbout langzaam en gelijkmatig over het lint.

Als het soldeerwater begint te "koken",langzaam verder bewegen tot u aan het einde bent. 

Als het goed is, zit het lint strak op het model.

Knip het lint bij het kroonsteentje door.

De andere zijde zet u haaks in de bankschroef,

zodanig dat u het lint aan de balkon-dakrand kunt solderen.

 

Advies, doe eerst een test, voordat u dit met uw model gaat proberen!!

Het resultaat is op de volgende pagina te bewonderen. 

 

Waar een "gitaar" en papiersnijder al niet goed voor zijn!!!

Naar boven of Volgende pagina