In
1974-75 werd een serie van 30 gemotoriseerde aanhangrijtuigen
afgeleverd om dienst te doen achter de 1300'en. Deze gemotoriseerde
aanhangwagens kregen de nummers 2101-2130. De kop van deze wagens, die
slechts een hulpstuurstand had, was gelijk aan de achterzijde,
behoudens het feit dat de rem- en sluitlichten ontbraken. De
1300+2100-combinaties werden aanvankelijk vooral ingezet op de lijnen 8
en 9 en ook wel op lijn 11. Later vertoonden ze zich ook op de lijnen 3
en 6.
In 1983 kregen de 1300'en en 2100'en de
motoren en draaistellen van 1100'en en 1200'en. De draaistellen en
motoren van de 1300'en en 2100'en waren namelijk benodigd voor de bouw
van GTL8-en uit de hogere 3000-serie.
In de jaren
'80 werden de 1300+2100-combinaties veelvuldig doelwit van vandalisme
doordat er in de gemotoriseerde aanhangwagens geen personeelslid
aanwezig was. De HTM zocht naar oplossingen om dit tegen te gaan.
Aanvankelijk werd er een plan gelanceerd om 40 1300'en met 30 2100'en
te verenigen, zodat 35 dubbelgelede PCC's zouden ontstaan. Uiteindelijk
is dit plan niet doorgegaan en werden zij vervangen door een
nabestelling van dertig GTL8-rijtuigen.
Vanaf 1984
kwam een deel van de 2100'en buiten dienst te staan op het
buitenterrein van remise Zichtenburg. Omstreeks die tijd gingen ook de
eerste 1300'en buiten dienst. Dit betrof vooral enkele trams van de
PCC-thyristorserie, 1336 en 1338. De laatste werd na een aanrijding al
in 1986 gesloopt. De rijtuigen gaven storingsmonteurs soms wat
problemen wegens de (zoemende) buitenissige installatie, die eigenlijk
géén PCC-kenmerken meer bevatte, maar overigens waren het PCC's. Ze
werden ook als zodanig gekoppeld en met voetbediening gereden. Eind
1988 werden deze "thyristorwagens", behoudens de 1337, voor sloop
afgevoerd. Ook de eerste "normale 1300'en" (zoals de 1305 en 1322)
kwamen vanaf het eind van de jaren '80 na aanrijdingschade buiten
dienst te staan.
In 1992 ontstond er weer behoefte
om 1300+2100-combinaties in te zetten. Door de invoering van de
OV-studentenkaart was namelijk extra behoefte aan trams ontstaan. De
koppelstellen werden toen veelvuldig ingezet op lijn 2. Lang zouden de
1300'en en 2100'en niet meer in dienst blijven. In 1993 viel het doek
voor beide tramseries. Ze werden samen met de nog overgebleven 1100'en
vervangen door GTL's uit de 3100-serie.
Bron: Wikepedia |