Hespedamse  Tramweg  Maatschappij

 

Bouwverslag van een Philotrain GTL
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding
   

Eerst bekijken de bouwbeschrijving. Best lastig, want het is niet zo'n geweldige tekening.

Daarna leggen we de diverse onderdelen van het bouwpakket op een rijtje.

Vergelijk e.e.a. met foto's van het orginele model.

Ook bij messing moeten de te solderen verbindingen schoon zijn.

Zo niet, gaat het zeker mis!!
   

Aan de hand van de bouwbeschrijving worden de samen te stellen delen uitgezocht en gesoldeerd.

Op de foto tonen we de "B-bak" en de diverse onderdelen benodigd voor het voorste deel van de tram, de z.g. "A-bak"
   
 

Vloeimiddel, S 65 uit het blauwe flesje, aanbrengen op de plaats waar dat nodig is.

Soldeerbout erbij en even laten vloeien, niet geheel dichtsolderen maar hier en daar een klein beetje soldeer aanbrengen, later gaan we afsolderen".
   

Het achterste deel van de tram noemen we de "B-bak" (zie de foto)

Bij het bouwen van modellen in het algemeen maar in het bijzonder bij dit model, is het van groot belang dat alles "haaks" wordt aangebracht.

Indien e.e.a. niet recht is zal dat later de rijeigenschappen van het model negatief beïnvloeden. Dus de winkelhaak en meetlat onder handbereik!
   

De "A-bak", evenals de "B-bak", is door de fabrikant voorgevormd.Wel zo prettig!!! (zie de foto)

Het middendeel, de "C-bak", bestaat uit diverse onderdelen waaronder de motor met aandrijving.Vreemd genoeg wordt de motor aan het dak opgehangen. Een heel gedoe voordat alles keurig was aangebracht!

   

De "A-bak" is gereed. Ook het interieur is gemaakt en geplaatst.

Dit is tevens het geval bij de "B en C-bakken".

   

De gehele tram is in elkaar gezet voor testritten. Tijdens het testrijden kunnen onvolkomenheden aan het licht komen.

Philotrain voorziet alleen het voorste en achterste draaistel van

bedrading voor stroomafname.

Voor betere stroomafname heb ik ook de draaistellen in de geleding van stroomafname voorzien.

De tram rijdt keurig, maar heeft wel erg ruime bochten nodig!

   

Na de testritten komt het belangrijkste. Het voertuig in de lak zetten.

Al soldeer je nog zo mooi, je kunt het model geheel verknallen door de lak onzorgvuldig aan te brengen. En dat zou jammer zijn!!

 

Over primer en lakken verwijs ik naar het hoofdstuk van de "Ombouwer" op deze site.

   

Als spuitcabine gebruik ik een ruime kartonnen doos.

Deze heb ik beplakt met vuilniszakken.

Deze zakken zijn staties en trekken daardoor overtollige primer of lak aan.

Tijdens de bouw van het model, is deze veelvuldig ultrasoon gereinigd.

Een ultrasoonreiniger is voor de modelbouwer een must.

Kijk hiervoor eens bij Hobbyklok of in de modelbouwwinkel in de buurt.

Daarna het model wassen met BioTex, alleen aanraken met kunststof handschoenen. De huid laat sporen na waarop primer niet "pakt".

   

Primer nevelt meer dan lak. Daarom sluit ik, tijdens het spuiten van primer, de stofzuiger op mijn spuitcabine aan.

Overtollige primer verdwijnt daarin, kan geen kwaad, tenzij uw partner daar anders over denkt!!!

Altijd zeer dun spuiten, niet wachten tot de primer of lak droog is!

De tweede laag moet, als het ware, aan de eerste laag hechten.

Wordt niet ongeduldig, want dan gaat het mis!!!!

   

Het model, voorzien van primer, wordt onder een kap gezet zodat stof bijna geen kans krijgt. Laat het een weekje met rust. Het statief en de kap maak je zelf van het hout van een wijnkistje, de flessen niet weggooien maar eerst leeg drinken!!!

Als u uit de roes bent ontwaakt, wordt het tijd voor nog een moeilijk karweitje!

   

Nadat ook de basislak op dezelfde wijze is aangebracht, gaan we het model "maskeren". Gebruik daarvoor Tamiya Masking Tape en een zeer scherp mes (Excel 11). Ik bezit tevens een tekentafel met liniaal.

 

Daarop snij ik de tape op de juiste breedte en breng het vervolgens op het model aan. Makkelijk toch……………...niet dus!!!

Ik heb er enige avonden over gedaan tot dat het naar mijn zin was!!!!!

   

Het aanbrengen van de rode lak gaat op dezelfde manier als eerder beschreven.

In dit stadium kun je alleen maar hopen dat je de tape goed heb aangedrukt want als de lak onder de tape kruipt, heb je een probleem!!

   

Met een natte rug en het zweet op mijn kop, ontdeed ik de tram van de tape.

De tape kun je het beste weghalen als de lak nog niet helemaal droog is.

Doe dat langzaam en zeer voorzichtig.

   

Pfffffffffff……………...ik heb een hoop geluk gehad!

Volgende stadium, het model afbouwen. D.w.z. ruiten en interieur er in.

De zaak elektrisch in orde maken.

Lijncijfers en de bestemmingfilm aanbrengen en natuurlijk het wagennummer en HTM logo.

   

GTL 1, nog zonder wagennummer, op mijn werktafel.

Aan dit model heb ik vele uren gewerkt.

   

GTL 1 en GTL 2 staan te pronken op het testspoor van de webmaster

GTL 1 is een creatie van fabrikant Philotrain.

GTL 2 is een creatie van de webmaster zelf en gebouwd van de

"platte plaat" messing en Roco onderdelen/aandrijving.

   

Een splinternieuwe GTL staat op een spoorwagon, bij de fabriek in Brugge, klaar voor vertrek naar Den Haag.

 

Bron : www.digitaletram.nl

Naar boven