 |
Al enige weken ben ik bezig dit zomerrijtuig te bouwen.
Het is een fragiel karretje!.................. |
 |
 |
..........................om die reden zijn sommige onderdelen met low-melt soldeer aangebracht........................... |
 |
 |
........................maar
ook heb ik "normaal" soldeertin gebruikt. Low-melt soldeer,het woord
zegt het al, heeft een laag smeltpunt............................ |
 |
 |
..........................hetgeen
betekend, dat wanneer gebruik gemaakt wordt van "normaal" soldeer, het
low-melt soldeer te heet wordt en dus begint te
koken........................ |
 |
 |
..................op
die plaatsen waar gewerkt is met low-melt soldeer, leg ik natte watten.
Dit voorkomt dat het soldeer los laat.............................. |
....................tot
nu toe is het prima gelukt. Nu komt het aan op het solderen van de
kleine details, zoals hieronder afgebeeld...................... |
 |
..................De laatste soldeerhandelingen en grondig schoonmaken zijn gedaan........................... |
 |
 |
|
 |
 |
KLIK OP DE FOTO'S VOOR EEN GROTE AFBEELDING. |
 |
 |
..................de schilders verven nog even door, maar zullen weldra het veld moeten ruimen....................... |
 |
 |
.....................de spatzeilen worden opzij gelegd en HTM monteurs verschijnen op het toneel................ |
 |
 |
........................tijdens
testritten door Hespedam ontspoorde het zomerrijtuig regelmatig,
bovendien bleken de remmen niet goed te
werken............................ |
 |
 |
...............................de
tekening uit Oslo werd erbij gehaald, nieuwe assen met wielen aangerukt
en werden remonderdelen aangevoerd.......................... |
 |
 |
...............intussen wordt het rijtuig gespoten.............
.....................eerst in de primer.......................
................daarna in de juiste lak......................
.................het
interieur is met de penseel geverfd, daarna werd het rijtuig met blanke
lak over gespoten...................... |
 |
 |
Deze foto werd gemaakt op de Laan der ScheveDingen, iedere rechtgeaarde Hespedammer weet vast wel waar dat is!! |
 |
 |
..............Onze
trouwe pekeltram heeft het voorrecht de "Noor" te testen op de
Hespedamse sporen. De reparatie van het remwerk en het aanbrengen van
wielen met het juiste profiel, werpt zijn vruchten af. Onze "Noor"
heeft de test goed doorstaan............... |
 |
 |
.................De "Noor", in dienst op lijn 6, passeert hier de Monstersestraat.................
................een kraantje,de pekeltram en een vrachtwagen geladen met twee koppelingen...................... |
 |
 |
...........de "Noor" passeert de lokatie en ziet tot haar verbazing, dat het salonrijtuig is opgebokt..................
.............vanwege
plaatsgebrek in de werkplaats aan de Jeneverbesstraat, wordt hier de
salonwagen van nieuwe koppelingen voorzien. Beide koppelingen hebben
het,tijdens een ongeluk begeven en worden, met behulp van het kraantje,
vervangen door monteurs van de HTM.................... |
 |
 |
.............Op
deze foto's wordt de salonwagen gekoppeld aan een buitenlijntram, om
weer dienst te doen op het traject naar Leiden...... |

Dit is het kraantje. |
|
Dit is het einde van het bouwverslag van de "Noor". Ik heb er 49 uur aan gewerkt!! |
|