Hespedamse  Tramweg  Maatschappij

 

 
BOUW ZOMERRIJTUIG 517

"Buiten waait de wind om het huis,waar de kachel staat te knorren op vier, er hangt een lapje voor de brievenbus en in de tochtigste kieren zit papier........"

Tja..... wie kent dit liedje van Gerard Cox niet!!

Hoe haal ik het in mijn hoofd om een zomerrijtuig te maken midden in de winter!!!

Nou gewoon.....................omdat ik dat leuk vind!

 

 

Inmiddels heb ik het liedje gezongen, U ook?

Dan gaan we nu aan de slag.

De onderdelen van dit rijtuig heb ik op een rijtje gelegd

Ook dit rijtuig wordt een leuke klus.

Zie ook te tekening hieronder

Foto en tekening afkomstig uit het boek 130 jaar trams in Den Haag van

Drs. A.E.E van Donselaar

 

 

Klik op de dia voor een vergroting

 

 

Bovenstaande foto's geven de eerste fase weer. 

Na het messing op de te solderen plaatsen eerst met schuurpapier te hebben gereinigd,

zijn de zij-en kopkanten aan het dak bevestigd.

Op de hoeken van elke verbinding, is een "soldeerlas" gelegd.

Met behulp van een kleine winkelhaak is de bovenbouw haaks in elkaar gezet.

De volgende fase zal het afsolderen zijn.

Waarna de bovenbouw van het rijtuig in de ultrasoonreiniger wordt gedompeld.

 

Na het afsolderen heb ik de handgrepen geplaatst. Zie kleine foto hieronder.

Het plaatsen van deze handgrepen moet gebeuren vóórdat de glaspuien worden gesoldeerd, anders kun je er met de soldeerbout niet meer bij!

 

De hekjes worden op een ander moment aangebracht.

 

Het zomerrijtuig bestaat uit drie delen:

  1. De bovenbouw
  2. De wagenvloer
  3. Een messing plaat waarop twee één-assige draaistellen zijn gemonteerd.

 

Aan elke separatiewand is een draadeindje, M2, gesoldeerd.

De wagenvloer en de messingplaat met draaistellen, worden van M2 gaatjes voorzien en met behulp van twee moertjes vastgezet aan de bovenbouw. ( rood lijntje ) 

Deze bouwwijze heeft als voordeel dat je altijd overal bij kunt komen. 

Dat heeft vooral voordelen bij het verfspuiten.

 

 

Op de foto links is te zien hoe de drie delen, van de foto hierboven,

zijn samen gesteld.

Verder vallen de één-assige draaistellen op.

De draaistellen zijn kruislinks met elkaar verbonden en worden door de koppelingen, tijdens het rijden, in de juiste stand gezet,

Daardoor wordt een soepele loop, in bochten, bereikt.

 

Aan de hand van foto's van het interieur van rijtuig 505, heb ik de bankjes gemaakt.

Dat was een minuscuul karweitje.De foto's geven daarvan een indruk.

Interieur van zomerrijtuig 505 van het HOVM.
 

 

Op de foto links, is te zien hoe tram 265 twee zomerrijtuigen overbrengt naar de schilder werkplaats van Karel Peer.

Het convooi steekt hier de Hespedamse Rijksstraatweg over.

Het convooi is aangekomen bij Karel Peer.

De werkplaats van Karel is inmiddels voorzien van rails die op het Hespedamse tramnet zijn aangesloten.

De werkzaamheden worden meteen gestart.
   
   

De rijtuigen zijn geschilderd.

Tram 265 brengt de rijtuigen terug naar de werkplaats van de HTM aan de Jeneverbesstraat in Hespedam.

Het convooi passeert hier de Kleine Marktstraat in Hespedam.

  Het rijtuig is klaar en rijdt nu rond in Hespedam

 

Naar boven