Hespedamse  Tramweg  Maatschappij

 

UPDATE .............13-5-2010
Bouwverslag van twee Amsterdamse Utrechtenaren

 

 

Voor fl 1000,- per stuk kwam de Gemeentetram in 1939 in het bezit van 12 Utrechtse motorwagens, waarvoor in de Domstad geen emplooi meer was.

Met de nummers 1-12 (later 301-312) en in het Amsterdamse blauw, werden deze uit 1927 stammende rijtuigen in oktober 1939 op lijn 4 in dienst gesteld.

Bron: "Van paardetram naar dubbelgelede"

Auteur: W.J.M. Leideritz.

Alles is gelijmd.

Ook dit wordt een leuke klus.

Eerst moet de verf eraf. Dat doe ik met "Blue Wonder"

 

De hele inhoud van de fles heb ik onverdund in een bakje gedaan. Trams er in, en een week met rust laten.

Het resultaat ziet u op de foto links.

 

Volgende klus....bramen plukken, eh.....de onderdelen van bramen ontdoen. Als je dat niet doet, past het allemaal niet. Egnie!?
  UPDATE .............21-5-2010

Ontbramen kan op verschillende manieren gedaan worden.

  • Vijlen
  • met een mesje
  • schuren

Ik gebruik de methode, om bramen te verwijderen, met schuurpapier. Schuren doe ik machinaal.

De foto hiernaast; het maken van de schuurschijfjes. Daarna bevestigen aan een stangetje, die in mijn modelbouw-boormachine past. Draaien met een laag toerental.

 

Hiernaast zie je wat ik bedoel.

Op de foto zijn de bramen goed te zien.

Het resultaat van het machinaal schuren, zie je op de foto hieronder.

Kozijnen en ondere openingen worden met de vijl van bramen ontdaan.

 

 

 

Als alles schoon en zonder bramen is, gaan we lowmelt soldeer knippen.

 

Maak kleine "broodkruimels"van het lowmelt soldeer.

Voordat je gaat solderen, maak de delen goed schoon en breng soldeer water aan.

Daarna solderen. Leg, met een pincet, een lowmelt-kruimeltje op de soldeerplek.

Soldeerbout erbij en even laten vloeien, niet geheel dichtsolderen maar hier en daar een klein beetje lowmeltsoldeer aanbrengen, later gaan we "afsolderen".

 

De kruimeltjes

 

Schoongemaakte onderdelen.

De balkonvloeren hebben reeds ronde moeren, die later worden gebruikt voor de koppelingen en de motorunit.

 

Foto rechts; geen naden bij de overgang van balkonscherm naar de deuren.

Dit is het resultaat van soldeer aanbrengen over de naad en machinaal schuren.

De motorunit is gangbaar gemaakt. Zat helemaal vast!

Het motortje wordt later aangebracht

We zijn nu in een fase aangekomen om ruiten te snijden.

Nu al..............jaja.

Als het dak aangebracht is kun je, met je dikke vingers, niet meer in de tram werken.

In het stadium waar onze tram nu is, kun je er nog lekker bij. Zoals je ziet zijn de ruiten van het balkon vlak, dus niet gebogen.

Om die reden maak ik de ruiten nu al pasklaar. zij worden pas in het kozijn gezet, als de tram in het laatste stadium is.

   
Naar boven of volgende pagina