Hespedamse Tramweg Maatschappij
|
|
UPDATE
.............3-11-2009 |
Bouwverslag van een tram uit
de serie 201-216, de "Zwitser" van de HTM |
Voordat we daadwerkelijk beginnen aan de
bouw van de "Zwitser", wil ik laten zien in welke omgeving de bouw zal
plaats vinden. De Hespedamse Tramweg Maatschappij is verrijkt met een
spiksplinter nieuwe wagenmakerij. De lokatie van dit gebouw bevindt
zich bij de remise aan de Jeneverbesstraat.
In de wagenmakerij vindt onderhoud aan de
tramrijtuigen plaats. Ook zal de "Zwitser" hier worden gebouwd.
Allereerst wil ik deze wagenmakerij aan u tonen. De foto hieronder
geeft de sfeer van zo'n werkplaats.
|

|
De Wagenmakerij is nog niet helemaal ingericht.Het
kantoor en kleedruimte voor de werklui, zijn er al wel.
Alle attributen die een wagenmakerij kenmerken, moeten
nog verhuisd worden vanuit de oude werkplaats.
Ook zal Karel Peer,onze huisschilder, zijn werkzaamheden
voortaan hier verrichten.
Het overbrengen van rijtuigen naar Karel Peer, is
daardoor niet meer nodig.
|
Tot op heden hebben we steeds alle aspecten van het
bouwen (figuurzagen, solderen en verf spuiten) in beeld gebracht. Dat
wil ik in het geval van de "Zwitser" anders gaan doen, n.l.: door
middel van foto's, gemaakt in de wagenmakerij, wil ik de bouw in beeld
brengen.
############################################################################
Dan nu de bouw van de "Zwitser". Dit rijtuig is door
werkspoor Utrecht gemaakt. Deze modeltram zal door werkspoor van
Hespedam in onderdelen worden geleverd. Het assembleren wordt in de
wagenmakerij gedaan.
De "Zwitser" zal uiteindelijk overgebracht worden naar de remise in Schevedingen.
|
 |
Klik
op de foto voor nog een afbeelding van de wagenmakerij. |
De foto hierboven toont de
wagenmakerij in zijn volle glorie. Er valt veel te bekijken. Onderdelen
voor de "Zwitser" zijn inmiddels zoveel mogelijk geleverd. De
belangrijkste onderdelen, zoals de wagenbak, zijn nog bij "Werkspoor
Hespedam" in behandeling. |
 |
Bron foto's;
www.htmfoto.net
|
 |
 |
De eerste delen zijn aangekomen. Voordat de boel aan
elkaar kan worden gelast, moet eerst het papier van het messing worden
verwijderd. |
De wagenbak is
voorzien van de B-kop. De A-kop is zojuist aangekomen en hangt nog in
de takels. Personeel is aanwezig om de zaak goed te laten verlopen. |
 |
 |
Aan belangstelling geen gebrek.
Zoals u ziet, heeft de jeugd wat ruitjes ingegooid. Met
karton zijn de gaten gedicht!!
Als je goed kijkt, kun je zien dat het gesneeuwd heeft!
Zal best koud zijn in de wagenmakerij!
|
Er is veel te
bekijken, de fotograaf op het balkon en een tekening, van de "Zwitser",
aan de muur in het onderdelen magazijn. |
 |
 |
Kent u hem nog
"Dikke Willem"? Hij zit weer op z'n kist voorzien van zijn
boterhammentrommel. De anderen werken zich in het zweet om de "Zwitser"
tot een succes te maken. |
Nogmaals de
wagenmakerij, maar dan vanuit een andere hoek. |
 |
 |
Er is hard
gewerkt aan de Zwitser. Er is zelfs nieuw personeel aangenomen ! |
De draaistellen
worden afgewerkt, de elektrische bedrading is voor een deel
aangebracht. Men moet nog even wachten totdat de lasser, onder de tram
klaar is. Daarna worden de overige kabels aangebracht. |
 |
 |
Bij "Werkspoor
Hespedam" worden de onderdelen voor het dak gemaakt. Stoffeerders zijn
bezig de banken te bekleden. |
Een kijkje door
de ruiten van de schilderwerkplaats. Vaag is een PCC zichtbaar. Helaas,
publiek mag niet naar binnen, onverlaten hadden de verf door elkaar
gegooid !!!! |
 |
|