Hespedamse  Tramweg  Maatschappij




recente bouwverslagen
Home  oude bouwverslagen

Update: 08-10-2022.
Bouwverslag GVB 312. (1:87)
   < Vorige  Volgende >



Dit trammodel is geleverd door Fairfield Models.
Het betreft een bouwpakket in schaal H0 (1:87).
Het materiaal is "witmetaal"
dit is een legering waarin tin overheerst, meestal met 92% tin en 8% antimonium.
De kleur kan wit of zilverachtig zijn.



GTU 75 / GTA 1.
Na de opheffing van de tramdienst heeft de GTU (Gemeentetram Utrecht) in 1939 twaalf trams verkocht naar Amsterdam.
De GTU 75 kwam bij de Gemeentetram Amsterdam in 1940 in dienst als motorwagen 1 (later 312) en deed aldaar dienst tot 1961.
Daarna is de tram bewaard gebleven als museumtram.
De tram behoort tot de collectie van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam.
klik op de plaatjes hierboven voor een vergroting.



GTU 75 opgeladen in Utrecht
en wacht op overbrenging
naar Amsterdam.


Op deze foto is te zien hoe de GTU 75 in Utrecht haar ritten rijdt.

Alle onderdelen op een rijtje.......

....... en uit de verpakking.






Voorheen soldeerde ik witmetalen trams, zoals deze, met "Low Melt" soldeer. Dat gaat prima.

Deze tram wordt gelijmd met industrielijm van Bison.
(zie het kleine flesje op de foto)


Het werkt fantastisch!






De lijm is zeer sterk, ik heb hierbij hetzelfde gevoel, die ik ook heb wanneer ik soldeer....





Met het dak erop, lijkt het al heel wat!


Het dak ligt los op de tram, dat blijft zo tot het einde van de bouw.









Kleine gaatjes voor de handgrepen...











....... handgrepen aangebracht.



Met de penseel is primer aangebracht.....



....... gaat de goede kant op!


Gebruikte kleuren.




De tram is geheel wit geverfd.

Paar dagen laten drogen voordat de blauwe kleur aangebracht kan worden.





De eerste laag blauwe verf is aangebracht, er zullen er nog drie volgen....

We zijn halverwege........

De tram staat in het atelier van Karel Peer, onze huisschilder.

Het is erg rustig in het atelier, Karel en zijn medewerkers zijn op vakantie.

De blauwe Amsterdamse tram is voor een keuring aanwezig in de werkplaats van de HTM.
Er zijn geen gebreken gevonden.

Dat is anders met die gele tram, daarvan is de motor vervangen.
De reden voor die vervanging is dat deze tram te langzaam reed, dat kan natuurlijk niet.....

Vooraan ligt de motor die er uit genomen is.

Leo Flacon heeft met "zijn" unimog
De blauwe tram gebracht.
Als je goed kijkt zie je hem achter op de Unimog, druk doende met zijn twaalfuurtje.


Klik op de foto voor een vergroting!!
De firma Zandkuil brengt de Amsterdamse tram naar zijn nieuwe thuishaven.

Tot zover dit verslag van de Utrechtse tram die een Amsterdamse tram is geworden.



Naar boven
  < Vorige  Volgende >