Hespedamse  Tramweg  Maatschappij




recente bouwverslagen
Home  oude bouwverslagen

Update: 23-5-2022.
Bouwverslag HTM 58. (1:87)
   < Vorige  Volgende >


Op 15 maart 1983 is het bouwpakket van deze HTM "Buitenlijntram" aangeschaft. Enige tijd geleden "kwam die uit de kast".

Dit model is bij Schoenmakers
in de van de Vennestraat in Den Haag aangeschaft en is uitgebracht door Philotrain.

Klik op de kleine foto's voor meer info.

Op mijn tafel heb ik enkele onderdelen van de tram uitgestald.
 
Niet alle onderdelen, die zitten nog in de verpakking.

Wordt een leuk karweitje!




Alle onderdelen zijn uit de verpakking gehaald en in kleine doosjes gedaan.

We gaan beginnnen met het schoonmaken van de messing onderdelen.

Dat is nodig omdat het soldeer
anders niet goed hecht.



De twee voorbalkons zijn voorzien van alle noodzakelijke attributen zoals deuren, koplampen, luchtslangen en bumpers.

In dit stadium van de bouw van de balkons kun je overal goed bij om de ruiten op de juiste maat te snijden.

De ruiten zijn gesneden en zitten nu in een zakje tot het moment dat ze geplaatst kunnen worden.



In de werkplaats aan de Jeneverbesstraat wordt hard gewerkt om tram 58 te assembleren.

Klik op de foto voor een vergroting..

Deze foto is gemaakt om u een ander zicht te geven op de werkzaamheden.

Klik op de foto voor een vergroting...





We zijn tot hier gekomen.
De wagenbak is gesoldeerd.
De volgende stap is het aanbrengen van het dak en de onderdelen die daarop thuis horen.

Inmiddels zijn ook de motoren getest.
Ze zijn al oud maar nooit gebruikt.
Daarom krijgen ze onderhoud.




HTM buitenlijntram 66 rijdt de Haarlemmerstraat uit, in Leiden.

De auto op de voorgrond is een Renault 4 en links een Austin A30.

9 november 1961.







Een overzicht van de voortschrijdende werkzaamheden op de werkplek van de Burgemeester van Hespedam.

Klik op de foto voor een vergroting..



In het verleden zijn de stroomafnemers aangepast naar de juiste vorm zoals deze zijn op de echte tram.

Helaas viel de rechtse  stroomafnemer spontaan uit elkaar...

Met koperdraad van een halve millimeter dik, heb ik de stroomafnemer kunnen repareren....

Ze worden nog geschilderd.








U ziet hier de wagenbak en de vloeren met de bankjes.

Inmiddels is ook de daklijst aangebracht (niet goed te zien).




Het dak is met schroefjes aangebracht op een plankje om de onderdelen voor het dak te kunnen aanbrengen.

Op de volgende foto is te zien hoe de tram er in het echt uit ziet.


Hier ziet u de "buitenlijntram"
in de HTM werkplaats tijdens de restauratie.

Deze tram onderhield de route A: naar Delft, B: Leiden via Wassenaar.

In de volksmond wordt deze tram een "Buitenlijntram" genoemd.

De officiële benaming is:
"Intercommunale tram".

Om die reden zijn deze trams
voorzien van twee koplampen en een fluit, maar ook een bel.

De stadstrams hadden in die jaren één  koplamp en geen fluit.




Het dak ligt nog los op de wagenbak.

De filmkasten voor de richtingfilms zijn aangebracht.


Het dak is nu vast gesoldeerd.

Met de stroomafnemers erop lijkt het al heel wat.

Er ontbreken nog een paar onderdelen voor het dak.
Die ziet u de volgende keer.

Klik op de foto voor een vergroting....




Hier ziet u de "buitenlijntram" bij de schilderwerkplaats van Karel Peer. Aangeleverd zonder stroomafnemers.
De draaistellen zijn ook nog niet afgewerkt.
De onderdelen van de draaistellen zijn in de werkplaats aan de Jeneverbesstraat achtergebleven.
Karel Peer en zijn mannen kunnen alvast voorbereidingen treffen voor het schilderen van de tram.   
                       
                 
Klik op de foto voor een vergroting....     
De "buitenlijntram" is weer terug in de werkplaats voor verdere afwerking.

De motoren krijgen een onderhoudsbeurt en worden voorzien van een betere kwaliteit tandwielen.
Deze tandwielen zijn inmiddels geleverd door Skiptram.

Klik op bovenstaande foto voor een vergroting....              
 

Buitenlijntram 67 op Het Zieken in Den Haag.

Deze foto is waarschijnlijk in 1962 gemaakt op het moment dat de HTM-tramlijn naar Wassenaar en Leiden werd opgebroken.

Het nog bruikbare materiaal, zoals de dwarsliggers die op de lorries liggen, werden op het terrein van de HTM-remise 's-Gravenmade in Rijswijk opgeslagen.







De losse onderdelen van de tram zijn schoongemaakt en op een plankje bevestigd.
Nu kunnen ze met de verfspuit voorzien worden van primer.

Alle onderdelen zijn in de grondverf gezet..
Het interieur en de stroomafnemers zijn met de penseel geschilderd.

De banken zijn groen, de vloeren zijn grijs en de  stroomafnemers zilver.





De "buitenlijntram" is van een kleurtje voorzien.

Volgende stap is het dak schilderen en het interieur van de
tram.


Ook de draaistellen hebben een kleurtje.

De banken zijn geschilderd evenals de stroomafnemers.

Er is nog veel te doen!





Ja hoor.......! weer een stroomafnemer naar de filistijnen!!!


Reparatie in volle gang, het resutaat ziet u hieronder.



Gelukkig...... het is gelukt om de stroomafnemer te repareren...pffff..

Voor de show staat de stroomafnemer op het dak van de tram.

Nu gaan we de stroomafnemer in de primer zetten en daarna in de juiste kleur.

Verder valt op dat het dak en dakrand van de tram geschilderd zijn.





Buitenlijntram 58 is binnengebracht in de schilderswerkplaats van Karel Peer, onze huisschilder.

De schilders maken goede vorderingen.

Klik op de foto voor een vergroting!




Vandaag wordt de buitenlijntram van een laagje vernis voorzien.

Alle voorbereidingen voor het spuiten daarvan zijn genomen.

Klik op de foto voor een vergroting!



Twee "buitenlijn" trams voor het Hollands Spoor station in Den Haag.

Het betreft een forensendienst tussen Wassenaar en Den Haag.

fotograaf en datum onbekend.

Prinses Mariannelaan, Voorburg.                                                                                                                                   Fotograaf onbekend.
We komen is het stadium van het assembleren van de tram.

Alle onderdelen liggen klaar.


Alle ruiten zijn al geplaatst.

De motoren zijn getest en klaar voor gebruik.



Kan het zo denkt u?

Ik ga het echt niet overdoen...

De buitenlijntram is klaar en poseert op het remise terrein.

Klik op de foto voor een vergroting..



Naar boven
         < Vorige  Volgende >