Hespedamse
Tramweg Maatschappij
|
|
Op 15 maart 1983 is het bouwpakket van deze HTM
"Buitenlijntram" aangeschaft. Enige tijd geleden "kwam die uit de kast".
Dit model is bij Schoenmakers
in de van de Vennestraat in Den Haag aangeschaft en is uitgebracht door
Philotrain.
Klik op de kleine foto's voor meer info.
|
Op mijn tafel heb ik
enkele onderdelen van de tram uitgestald.
Niet alle onderdelen, die zitten nog in de verpakking.
Wordt een leuk karweitje! |
|

|

|
Alle onderdelen zijn uit de verpakking gehaald en in kleine doosjes gedaan.
We gaan beginnnen met het schoonmaken van de messing onderdelen.
Dat is nodig omdat het soldeer anders niet goed hecht.
|
|

|
De twee voorbalkons zijn voorzien van alle noodzakelijke attributen zoals deuren, koplampen, luchtslangen en bumpers.
In dit stadium van de bouw van de balkons kun je overal goed bij om de ruiten op de juiste maat te snijden.
De ruiten zijn gesneden en zitten nu in een zakje tot het moment dat ze geplaatst kunnen worden.
|
|

|
|
In de werkplaats aan de Jeneverbesstraat wordt hard gewerkt om tram 58 te assembleren.
Klik op de foto voor een vergroting..
|
|
Deze foto is gemaakt om u een ander zicht te geven op de werkzaamheden.
Klik op de foto voor een vergroting...
|
|  |

|
We zijn tot hier gekomen.
De wagenbak is gesoldeerd.
De volgende stap is het aanbrengen van het dak en de onderdelen die daarop thuis horen.
Inmiddels zijn ook de motoren getest.
Ze zijn al oud maar nooit gebruikt.
Daarom krijgen ze onderhoud.
|
|
HTM buitenlijntram 66 rijdt de Haarlemmerstraat uit, in Leiden.
De auto op de voorgrond is een Renault 4 en links een Austin A30.
9 november 1961.
|
| 
|
|
Een overzicht van de voortschrijdende werkzaamheden op de werkplek van de Burgemeester van Hespedam.
Klik op de foto voor een vergroting..
|
|
In het verleden zijn de stroomafnemers aangepast naar de juiste vorm zoals deze zijn op de echte tram.
Helaas viel de rechtse stroomafnemer spontaan uit elkaar...
Met koperdraad van een halve millimeter dik, heb ik de stroomafnemer kunnen repareren....
Ze worden nog geschilderd.
|
| 
|

|
U ziet hier de wagenbak en de vloeren met de bankjes.
Inmiddels is ook de daklijst aangebracht (niet goed te zien).
|
|
Het dak is met schroefjes aangebracht op een plankje om de onderdelen voor het dak te kunnen aanbrengen.
Op de volgende foto is te zien hoe de tram er in het echt uit ziet. |
| 
|
 |
Hier ziet u de "buitenlijntram"
in de HTM werkplaats tijdens de restauratie.
Deze tram onderhield de route A: naar Delft, B: Leiden via Wassenaar.
In de volksmond wordt deze tram een "Buitenlijntram" genoemd.
De officiële benaming is:
"Intercommunale tram".
Om die reden zijn deze trams
voorzien van twee koplampen en een fluit, maar ook een bel.
De stadstrams hadden in die jaren één koplamp en geen fluit.
|
|
|
Het dak ligt nog los op de wagenbak.
De filmkasten voor de richtingfilms zijn aangebracht.
|
| 
|
|
Het dak is nu vast gesoldeerd.
Met de stroomafnemers erop lijkt het al heel wat.
Er ontbreken nog een paar onderdelen voor het dak.
Die ziet u de volgende keer.
Klik op de foto voor een vergroting....
|
|
|
|
Naar boven
|
< Vorige Volgende >
|
|