Hespedamse  Tramweg  Maatschappij




vorige pagina
Home volgende pagina

Update 27-4-2021

Bouwverslag Hespedam deel 3


en dan.......
Dit is de bedrading van vijfenvijftig lantarenpalen en vijfenveertig huizen.....

Dat wordt nog een
"dingetje"😫

De hoek Wagenstraat/
Voorweg.
Hier wordt nog een tramkruising geplaatst.

Om die reden is het wissel en het wegdek nog niet van klinkers voorzien.


Een overzicht van het oude centrum van Hespedam.
Hier is de nieuwe bestrating van de Wagenstraat goed te zien.
Op de hoek van de Wagenstraat en de Voorweg is een tweedehands autobedrijf gevestigd.
Daar worden goed gebruikte auto's verkocht.🤣
De rails,pijltje,draait nu nog naar links, dat is tijdelijk, om met trams te kunnen rijden.
Bij de bouw van het volgende deel van Hespedam, zal deze rails naar rechts afbuigen.
Dit is de Spuistraat.

Op de achtergrond een tramstel van het
Openbaar Vervoer Museum.


In de Wagenstraat is de bestrating klaar.
Nu kan lijn 1 van deze straat gebruik maken.

De tram draait hier
de Beestenmarkt op.

Ook is de nieuwe wijnrode bus te zien.
Deze bus is onderweg naar het station.
Een groot verkeersbord geeft aan dat er werk in uitvoering is....🤣

Het trottoir wordt
met lijmklemmen op z'n plaats gehouden.

Wanneer de stratenmakers aan het werk gaan, staat in de sterren geschreven....


Er kunnen even geen trams naar binnen bij de schilderswerkplaats van Karel Peer.

(geeft niets, Karel heeft toch niets te doen)

Het pand van de derde- handsdealer krijgt nog reclameborden.

"De Klip" of zoiets...
De stratenmakers zijn vandaag tot aan het wissel bezig geweest.

Voorbij het wissel komt een kruising.
Als die geplaatst is,
 kan men verder met de straatstenen.


De autodealer heeft een naam gekregen.

"De Snor"

Het reclamebord moet nog vervuild worden.
In de nachtelijke uren wordt op de hoek van de Wagenstraat en de Voorstraat een kruising aangelegd.

De arbeiders zijn even eten in de schaftkeet.

Straks moeten ze weer aan de bak want de eerste tram van 05.13 uur moet zijn dienst kunnen draaien.







De kruising is uitvoerig getest.
De trams kunnen de kruising zonder ontsporing  berijden.
 
De rails en de ondergrond van de kruising hebben een verfje gekregen.

Die zwarte verf dekt de kleur van het hout af, wel zo fijn om te voorkomen dat je bij de randjes van de bestrating, het hout daaronder ziet.
De Voorstraat is voorzien van asfalt.

Gemeentewerken onderzoekt of dit type wegdek voldoet.

Waarschijnlijk niet, er zitten nu al scheuren in het wegdek....😫


Vandaag is de bovenleiding voor de tram aangebracht.
Nu is het mogelijk om met de trams een rondje om het oude centrum van Hespedam te rijden.
Net zoals in het echt wordt de tram via de bovenleiding voorzien van stroom. Afvoer van stroom gaat via de rails.
De rails draait nu nog naar links, dat is tijdelijk.
Bij de bouw van het volgende deel van Hespedam, zal deze rails naar rechts afbuigen.




Naar boven of volgende pagina