Hespedamse  Tramweg  Maatschappij



Home terug naar de bouwverslagen

UPDATE .............1-2-2015
Verslag van ombouw RET vierasser van Atlas.
Eerst heb ik de treeplanken losgemaakt van de vloer evenals de bumpers.
De wagenvloer is op vier plaatsen gelijmd aan de wagenbak.
Deze lijmplekjes zitten daar waar ik een rood pijltje heb aangebracht.
Heel voorzichtig is de vloer van de kap losgemaakt.
Om de lak van de wagenbak daarbij niet te beschadigen, heb ik deze ingepakt met schilderstape.
De transfers zijn keurig blijven zitten.
(Maar het is en blijft een gok!)

Daar gaan we dan!
Twee vierassers worden voorzien van een aandrijving van Halling
en onderdelen van Skiptram, pantograaf en 3D printwerk.

Op de site van Skiptram staat een ombouwbeschrijving.


Ik heb gekozen van een aandrijving zonder vliegwielen.

Het tweede exemplaar wordt daar wel mee uitgevoerd.



Het draaistel hierboven, daarvan is de eerste as voorzien van antislipwielen.
Aan de onderkant van de wagenvloer zijn twee stukjes lood aangebracht voor meer gewicht.
Boven het draaistel is net genoeg ruimte beschikbaar voor het lood.


De originele draaistelkanten zijn van een blokje voorzien. Daarin zijn twee gaten aangebracht. (pijltjes)
De draaistelzijkanten kunnen nu op de draaistellen gedrukt worden. Bij onderhoud kunnen ze er gemakkelijk waar vanaf gehaald worden.
Deze vierasser betrekt zijn stroom via de bovenleiding, alle wielen zijn massa.
Testen wezen uit dat deze vierasser rijdt als een tram!
  Het resultaat tot nu.


Update : 28-1-2015
Kleine onderdelen zoals treeplanken en koppeling zijn aangebracht.

De controllers uit het model worden ook overgezet.
Gaat de goede kant op!


Wagenvloer schilderen en de conducteur en trambestuurder een plaatsje gegeven.


Proefrit door Hespedam.
Deze tram krijgt via de bovenleiding stroom, rijdt prima! De RET 520 is klaar.
Ik heb genoten van het ombouwen, ik hoop dat u genoten heeft van het verslag!



 Naar boven