UPDATE .............6-2-2011
Bouwverslag van een railpoets tram
Onlangs heeft de HTM twee kappen van een Duwag-tram overgenomen van de Veenendaalse Tramweg Maatschappij. Deze tram werd, na jarenlange trouwe dienst, terzijde gesteld en was voor sloop bestemd. De HTM heeft behoefte aan een railpoetstram en wist deze Duwagtram voor sloop te behoeden.

Uit het magazijn van de HTM zijn een pantograaf, twee onderstellen, een aandrijving en drie draaistellen opgeduikeld. De Duwag-tram is van deze onderdelen voorzien.
Een railpoetstram is zwaarder dan een een personentram. Dit zwaardere gewicht maakt het mogelijk om goed contact met de rails te hebben. Vandaar de "testgewichten" op het dak. Inmiddels is ook een andere pantograaf geplaatst.
De bogen in de rails van Hespedam zijn klein. Daarom werd de geleding aangepast en de wagenbakken werden verder uit elkaar gezet.
 
Op deze foto is een z.g. "stempeltje" te zien. Daaraan verbonden een schoonmaakblokje van Roco. Inmiddels is ook de nieuwe behuizing van de geleding aangebracht.
Testritten in Hespedam laten zien dat het schoonmaakblokje zijn werk goed gedaan heeft. Bovendien werden alle bogen van de rails zonder problemen bereden.
 
Het schoonmaakblokje wordt in een geleiding geschoven en kan vrij op en neer bewegen.
 
Vandaag ben ik met de verf in de weer geweest. Eerst de ruiten van de deuren gemaskeerd. Daarna grijze primer gespoten, was lekker snel droog!

Daarna de lak gespoten.

Is de kleur van een PCC 1300.

Dagje laten drogen.

Ook de dakweerstanden en de koplampen geverfd. De kernen van de koplampen worden wit.
Vandaag zijn de kappen gemaskeerd om grijze verf te kunnen aanbrengen.
Het spuiten ging goed, maar stofdeeltjes spelen mij altijd parten.......
Ik denk dat het aardig gelukt is
De grote ruiten hebben geen functie meer en zijn daarom mee gespoten. Nu ben ik bezig de raamrubbers te verven. Geeft een mooi contrast.
De poetstram is nu van alle raamrubbers en wagennummer/HTM-logo voorzien.
Alle kenmerken van een werkwagen zijn aangebracht, zoals schrikstrepen op de wagenbakken en ook aan het poetsblok.
De poetstram is inmiddels inzetbaar. De loods, aan de Monstersestraat, dient als tijdelijke huisvesting. Ze past er niet helemaal in maar dat geeft niet...................het regent toch nooit in Hespedam!!  
 
 
 
 

De railpoetstram is even terug in de werkplaats.

Een remweerstand is defect gegaan. Een monteur is op het dak geklommen en bekijkt de schade.

 

Het defect is verholpen en de railpoetstram kan de straat weer op!
Naar boven