UPDATE .............1-11-2010
Bouw van een PCC 2100 van de HTM

In 1974-75 werd een serie van 30 gemotoriseerde aanhangrijtuigen afgeleverd om dienst te doen achter de 1300'en. Deze gemotoriseerde aanhangwagens kregen de nummers 2101-2130. De kop van deze wagens, die slechts een hulpstuurstand had, was gelijk aan de achterzijde, behoudens het feit dat de rem- en sluitlichten ontbraken. De 1300+2100-combinaties werden aanvankelijk vooral ingezet op de lijnen 8 en 9 en ook wel op lijn 11. Later vertoonden ze zich ook op de lijnen 3 en 6.

In 1983 kregen de 1300'en en 2100'en de motoren en draaistellen van 1100'en en 1200'en. De draaistellen en motoren van de 1300'en en 2100'en waren namelijk benodigd voor de bouw van GTL8-en uit de hogere 3000-serie.

In de jaren '80 werden de 1300+2100-combinaties veelvuldig doelwit van vandalisme doordat er in de gemotoriseerde aanhangwagens geen personeelslid aanwezig was. De HTM zocht naar oplossingen om dit tegen te gaan. Aanvankelijk werd er een plan gelanceerd om 40 1300'en met 30 2100'en te verenigen, zodat 35 dubbelgelede PCC's zouden ontstaan. Uiteindelijk is dit plan niet doorgegaan en werden zij vervangen door een nabestelling van dertig GTL8-rijtuigen.

Vanaf 1984 kwam een deel van de 2100'en buiten dienst te staan op het buitenterrein van remise Zichtenburg. Omstreeks die tijd gingen ook de eerste 1300'en buiten dienst. Dit betrof vooral enkele trams van de PCC-thyristorserie, 1336 en 1338. De laatste werd na een aanrijding al in 1986 gesloopt. De rijtuigen gaven storingsmonteurs soms wat problemen wegens de (zoemende) buitenissige installatie, die eigenlijk géén PCC-kenmerken meer bevatte, maar overigens waren het PCC's. Ze werden ook als zodanig gekoppeld en met voetbediening gereden. Eind 1988 werden deze "thyristorwagens", behoudens de 1337, voor sloop afgevoerd. Ook de eerste "normale 1300'en" (zoals de 1305 en 1322) kwamen vanaf het eind van de jaren '80 na aanrijdingschade buiten dienst te staan.

In 1992 ontstond er weer behoefte om 1300+2100-combinaties in te zetten. Door de invoering van de OV-studentenkaart was namelijk extra behoefte aan trams ontstaan. De koppelstellen werden toen veelvuldig ingezet op lijn 2. Lang zouden de 1300'en en 2100'en niet meer in dienst blijven. In 1993 viel het doek voor beide tramseries. Ze werden samen met de nog overgebleven 1100'en vervangen door GTL's uit de 3100-serie.

Bron: Wikepedia

 

 

 

Het is altijd weer leuk om een nieuw witmetaalproject op te pakken. Zo ook in dit geval.

 

Witmetaal vraagt om een bijzondere aanpak. Zoals u weet soldeer ik witmetaal. Witmetaal lijmen, doe ik niet graag, het kan wel natuurlijk

 

Hierboven de doos met onderdelen. Deze klus is anders dan de vorige kit namelijk;ik ga de zaag er in zetten!! Deze PCC heeft twee kontjes, heel bijzonder natuurlijk (!) Net als bij een haring, gaat het koppie er af!!  
Begonnen werd met het verwijderen van de sierstrippen aan de zijkanten van de wagenbak. Bovendien zijn de ruiten van de deuren aangepast. Op de foto rechts is alles nog intact. De foto hierboven geeft de verandering aan. Op de bovenste foto ziet u het voorste kontje liggen, deze is nu aangebracht. Zoals u ziet moet het allemaal nog netjes worden, maar dat komt nog wel.

 
 

De PCC is ingeklemd in drie lijmtangen. Het middelste wagenvloerdeel wordt vastgesoldeerd. De wiegbalken worden pas gesoldeerd als alles goed uitgericht is. Zolang blijven ze nog even "klemmend" aanwezig.
Het lijkt een rommeltje...............maar het komt goed!

Het dak ligt er nog los op.
De koppen en de zijwanden zijn m.b.v. acht soldeerlassen aan elkaar bevestigd. De bedoeling daarvan is dat ik de wagenbak goed kan richten.

De richtingfilmkasten gaan er af. De overhangende delen van het dak worden passend gemaakt.

Als het dak klaar is en de wagenbak gericht, ga ik de gehele wagenbak "af solderen"

 

Het schiet lekker op met de PCC 2101. Er is veel activiteit in de werkplaats.

Er is met man en macht gewerkt om de kop van een PCC 1300 te transformeren naar die van een PCC 2101. Maar............het is gelukt!!!

Die gasten van de plaatwerkerij hebben weer een topprestatie geleverd.

De draaistellen ondergaan een grote revisie. Het zijn nog draaistellen, voorzien van oude motoren.

De monteurs werken zich in het zweet om ze weer rijdend te krijgen.

Dat heb je als je draaistellen van Brussel overneemt!

Ook het dak moet de nodige bewerkingen ondergaan, vandaar de ladders.

De lasser, onder de tram, is doende een nieuwe treebak aan te brengen.

De andere twee zijn al aangebracht.

 
Zo als je ziet.........er moet nog heel wat aan de afwerking gebeuren.
 
 
 
Naar boven of Volgende pagina