UPDATE .............10-7-2010 Bouw remise.
Het het remisegebouw zelf, is al eerder op deze site te zien geweest. De eerste schermutselingen v.w.b. de bouw van het remiseterrein zijn begonnen. Eerst was het mijn bedoeling de wisselstraten zelf te bouwen. Daar heb ik toch maar van afgezien. Vandaar de potloodlijnen op de plaat (foto hieronder).
 
  Op de foto hieronder is te zien wat het railplan is. Naast het remisegebouw komt een buitenspoor. Daarnaast komt een spoor te liggen die voor lijn 11 beschikbaar wordt. Deze lijn krijgt op het remiseterrein haar eindpunt. Dit spoor ligt op bielsen en zal ook voor de tramloc H51 gebruikt gaan worden.
 
 
De rails en wissels zijn van het merk "Modellbahntechnik - Hof". De wissels zullen door ondervloer-aandrijving van Roco, bediend worden.
 
Van een wissel heb ik een mal gemaakt om de wissels op de ondergrond te kunnen tekenen. De gaten in de mal zijn aangebracht om de plaats te bepalen van de gaten die moeten dienen voor ondervloer-aandrijving en voor de stroomtoevoer.  
 
  Ook zal de plaatsbepaling van de bovenleidingmasten en de rijdraden, op de ondergrond getekend worden.
 

De volgende stap is het boren van alle gaten.

Daarna gaan we rails en wissels plaatsen. Voordat het zover is, moeten de wissels bedraad worden. De trams van Hespedam rijden zoals het grote voorbeeld namelijk; stroomtoevoer via de bovenleiding en de massa via beide spoorstaven.

Even sfeer proeven!
 
  UPDATE .............30-7-2010 Bouw remise.
   
Hoewel de wissels een vermogen kosten, laat de afwerking te wensen over. Alleen het kruisstuk is bedraad, maar die bedrading heb ik vervangen door soepeler draad. De railschoenen heb ik ook bedraad. Op deze wijze worden alle rails van het wissel, van stroomtoevoer voorzien. Ook de wisseltongen sluiten niet goed aan. Overtollig gietwerk moet verwijderd worden. Het tussenstuk die de wissel doet bewegen, brak in drie stukken. Dus dat moest ook weer gerepareerd worden.  
 
  Maar ja............je kunt beter nu tegen problemen oplopen dan wanneer de wissels in gebruik zijn!
 
   
Op de foto hieronder is het eerste rechte stuk rails van het wissel naar de remise gelegd. Zowel de wissels als de rechte rails zijn met houtlijm aan de ondergrond gelijmd. De etalagespelden dienen om de rails op z'n plaats te houden. De overgang van de straatrails en de remiserails sluit niet goed aan. Het rechterspoor van de remise moet nog wat naar rechts verplaatst worden. Dat doe ik als de straatrails goed vast zit.  
 
  De wissels zijn inmiddels goed "om te leggen", maar dat heeft best wat moeite gekost.
 
 
  Gisteren bracht ik een bezoek aan de remise aan de Frans Halsstraat in Den Haag. Aldaar heb ik de remisemuren op de foto gezet. Aan de hand van deze foto's en de orginele bouwtekeningen, worden de muren op schaal H0 nagemaakt .
 
 

Benodigde materialen voor het leggen van de rails:

  • Secondelijm
  • Houtlijm
  • Activator (lijmversneller)
  • Speld
  • Pincet
  • Vijltje
  • Memoblaadje

De "bedding" van de rails is met houtlijm op de ondergrond gelijmd. Zit muurvast!

Nu gaan we de rails aanbrengen.

Maak de rail passend en leg een druppel seconde- lijm op het memoblaadje.

Niet te veel, anders droogt de lijm te snel.
  • Met de achterkant van de vijl, maak je de plaats waar de rail moet komen, een beetje open, gevolgd door de speld met daarop een druppel secondelijm.
  • Het aanbrengen van de lijm doe je in het hele traject van de rails.
  • Leg de rails er in.
  • let op! De keerrand van de bedding kan teruglopen en onder de rail terecht komen.
  • Probeer dat te voorkomen, want je krijgt het moeilijk los.
  • Hoewel het secondelijm is, heb je voldoende tijd om de rails te plaatsen
  • Je kunt de rails zelf, tijdens het drogen van de lijm,in de juiste positie drukken.
  • De activator heb ik alleen gebruikt, als de rails in een zeer krappe bocht ligt.
  • Oja............meneer Hof heeft bedacht dat rails ondersteboven moet liggen..........kijk maar naar de kopse kanten van de rails in de wissels........best belangrijk.........egwel!
 
  Dit is het resultaat van mijn inspanningen! De volgende fase is het elektrisch aansluiten van de rails en het plaatsen van de ondervloeraandrijving t.b.v. de wissels.
 

Met flexrail heb ik twee sporen aangelegd die richting werkplaats gaan.

Ook hebben de stratenmakers van Hespedam reeds een halte voor lijn 11 aangelegd.

De rails zijn van een opstaand randje voorzien.(styreen)

De rails heb ik van een groezelig verfje voorzien. Maakt het straks allemaal wat realistiser.

De stratenmakers zijn net terug van de bouwvakvakantie en kunnen meteen aan de slag.

Zij zullen allereerst de ruimte tussen de sporen en langs de remisemuur bestraten.

Het voorterrein komt later aan de beurt.

Ondertussen worden de wissels afgewerkt en getest.

 
Naar boven of volgende pagina