Bouw van een zomerrijtuig type "Noor" van de HTM

Dit is ze dan, de "Noor" van de HTM.

In haar Haagse jasje, ingetuigd als lijn 15.

Getrokken door een drieramer, rijdt zij langs het Kurhaus in Scheveningen.

 

 

Wagennummer 703 is haar zusje.

 

Hierboven een foto van het zomerrijtuig zoals dat ooit reed in Oslo.

Dit type rijtuig werd door de HTM overgenomen en aangepast aan de Haagse eisen.

Rechts een tekening van de producent van het model.

Ook nu is het weer een bouwkit in schaal H0 (1:87)

 

Al enige weken ben ik bezig dit zomerrijtuig te bouwen.

Het is een fragiel karretje!..................
..........................om die reden zijn sommige onderdelen met low-melt soldeer aangebracht...........................
........................maar ook heb ik "normaal" soldeertin gebruikt. Low-melt soldeer,het woord zegt het al, heeft een laag smeltpunt............................
..........................hetgeen betekend, dat wanneer gebruik gemaakt wordt van "normaal" soldeer, het low-melt soldeer te heet wordt en dus begint te koken........................
..................op die plaatsen waar gewerkt is met low-melt soldeer, leg ik natte watten. Dit voorkomt dat het soldeer los laat.............................. ....................tot nu toe is het prima gelukt. Nu komt het aan op het solderen van de kleine details, zoals hieronder afgebeeld......................
..................De laatste soldeerhandelingen en grondig schoonmaken zijn gedaan...........................
 
KLIK OP DE FOTO'S VOOR EEN GROTE AFBEELDING.
..................de schilders verven nog even door, maar zullen weldra het veld moeten ruimen.......................
.....................de spatzeilen worden opzij gelegd en HTM monteurs verschijnen op het toneel................
........................tijdens testritten door Hespedam ontspoorde het zomerrijtuig regelmatig, bovendien bleken de remmen niet goed te werken............................
...............................de tekening uit Oslo werd erbij gehaald, nieuwe assen met wielen aangerukt en werden remonderdelen aangevoerd.......................... 1909

...............intussen wordt het rijtuig gespoten.............

.....................eerst in de primer.......................

................daarna in de juiste lak......................

.................het interieur is met de penseel geverfd, daarna werd het rijtuig met blanke lak over gespoten......................

Deze foto werd gemaakt op de Laan der ScheveDingen, iedere rechtgeaarde Hespedammer weet vast wel waar dat is!!

..............Onze trouwe pekeltram heeft het voorrecht de "Noor" te testen op de Hespedamse sporen. De reparatie van het remwerk en het aanbrengen van wielen met het juiste profiel, werpt zijn vruchten af. Onze "Noor" heeft de test goed doorstaan...............

.................De "Noor", in dienst op lijn 6, passeert hier de Monstersestraat.................

................een kraantje,de pekeltram en een vrachtwagen geladen met twee koppelingen......................

...........de "Noor" passeert de lokatie en ziet tot haar verbazing, dat het salonrijtuig is opgebokt..................

.............vanwege plaatsgebrek in de werkplaats aan de Jeneverbesstraat, wordt hier de salonwagen van nieuwe koppelingen voorzien. Beide koppelingen hebben het,tijdens een ongeluk begeven en worden, met behulp van het kraantje, vervangen door monteurs van de HTM....................

.............Op deze foto's wordt de salonwagen gekoppeld aan een buitenlijntram, om weer dienst te doen op het traject naar Leiden......

Dit is het kraantje.

  Dit is het einde van het bouwverslag van de "Noor". Ik heb er 49 uur aan gewerkt!!  

 

Naar boven