Nieuwbouw zomerrijtuig 551

Een nieuwe zomerdag, een nieuw begin!

Zo is het ook met het zomerrijtuig 551.

Dit type aanhangwagen, was bij de Hagenaar zeer geliefd.

Wie herinnert zich nog de trams met zomerrijtuig op de Scheveningseweg en bij het Kurhaus.

Een machtig gezicht al die trams op het plein en massa's zonaanbidders.

Zelf was ik niet zo graag op het strand.

Ik herinner mij nog de gebreidde zwembroek met bretels en het schurende zand in m'n zwembroek, die intussen, nat van het zeewater, een zr grote omvang had aangenomen!!

 

Uit de onderdelen die hierboven zijn te zien, moet uiteindelijk een rijtuig tevoorschijn komen, zoals hieronder op de foto te bewonderen is!

Zie ook de tekening hieronder.

 

Foto en tekening afkomstig uit 130 jaar trams in Den Haag

van Drs. A.E.E. van Donselaar

Klik op de kleine foto's voor een grotere afbeelding
 

Bovenstaande foto's geven de eerste fase weer. 

Na het messing op de te solderen plaatsen eerst met schuurpapier te hebben gereinigd, zijn de zij-en kopkanten aan het dak bevestigd.

Op de hoeken van elke verbinding, is een "soldeerlas" gelegd.

( witte pijlen op de kleine foto's klikken)

 

Met behulp van een winkelhaak is de bovenbouw haaks in elkaar gezet.

 

De volgende fase zal het afsolderen zijn.

Waarna de bovenbouw van het rijtuig in de ultrasoonreiniger wordt gedompeld.

 

Het plaatsen van deze handgrepen moet gebeuren vrdat de glaspuien worden gesoldeerd, anders kun je er met de soldeerbout niet meer bij!

De hekjes worden op een ander moment aangebracht

Op bovenstaande foto's heb ik twee zomerrijtuigen op de foto gezet.

En exemplaar is door mijzelf uit "de platte plaat" gezaagd.

Als basis diende een tekening van het zomerrijtuig 551. 

Ook het bankje is gezaagd en bestaat uit n geheel.

Het andere model, waaraan nu gewerkt wordt, is van Philotrain.

De volgende fase in dit proces zal het bouwen van het onderstel zijn.

Vervolgens alle details aanbrengen en voorbereiden voor het verf spuiten. 

Maar dat duurt nog even……….

Het begint er op te lijken………..

Banken, daklijsten en lijncijferkasten zijn aangebracht.

 

Inmiddels is het rijtuig ultrasoon gereinigd.

Buffers, hekjes en koppelingen moeten

nog worden aangebracht.

Daarna kan het schilderen beginnen.

Ook dit rijtuig is ook weer in twee delen gebouwd.

De bovenbouw en het onderstel zijn van elkaar te scheiden.

Dit heb ik gedaan om het verfspuiten te vergemakkelijken.

Het zomerrijtuig is van alle onderdelen voorzien en ultrasoon gereinigd.

Inmiddels is ook een rijtest achter de pekelwagen uitgevoerd.

De test is zonder problemen verlopen.

Het zomerrijtuig is zover gereed dat

de volgende fase, het verf spuiten,

kan beginnen.

 

Zoals het zomerrijtuig er nu uit ziet,

zou je haast instappen, om een ritje naar

Scheveningen-strand te maken!!

   
Ook dit rijtuig zal door Karel Peer, strak in de lak gezet worden!!……….  

 

Naar boven of Volgende pagina