UPDATE .............3-11-2009
Bouwverslag van een tram uit de serie 201-216, de "Zwitser" van de HTM

Voordat we daadwerkelijk beginnen aan de bouw van de "Zwitser", wil ik laten zien in welke omgeving de bouw zal plaats vinden. De Hespedamse Tramweg Maatschappij is verrijkt met een spiksplinter nieuwe wagenmakerij. De lokatie van dit gebouw bevindt zich bij de remise aan de Jeneverbesstraat.

In de wagenmakerij vindt onderhoud aan de tramrijtuigen plaats. Ook zal de "Zwitser" hier worden gebouwd. Allereerst wil ik deze wagenmakerij aan u tonen. De foto hieronder geeft de sfeer van zo'n werkplaats.

De Wagenmakerij is nog niet helemaal ingericht.Het kantoor en kleedruimte voor de werklui, zijn er al wel.

Alle attributen die een wagenmakerij kenmerken, moeten nog verhuisd worden vanuit de oude werkplaats.

Ook zal Karel Peer,onze huisschilder, zijn werkzaamheden voortaan hier verrichten.

Het overbrengen van rijtuigen naar Karel Peer, is daardoor niet meer nodig.

Tot op heden hebben we steeds alle aspecten van het bouwen (figuurzagen, solderen en verf spuiten) in beeld gebracht. Dat wil ik in het geval van de "Zwitser" anders gaan doen, n.l.: door middel van foto's, gemaakt in de wagenmakerij, wil ik de bouw in beeld brengen.

############################################################################

Dan nu de bouw van de "Zwitser". Dit rijtuig is door werkspoor Utrecht gemaakt. Deze modeltram zal door werkspoor van Hespedam in onderdelen worden geleverd. Het assembleren wordt in de wagenmakerij gedaan.

De "Zwitser" zal uiteindelijk overgebracht worden naar Modeltrams-Europa en aldaar in dioramafoto's regelmatig de revue passeren.

Klik op de foto voor nog een afbeelding van de wagenmakerij.
De foto hierboven toont de wagenmakerij in zijn volle glorie. Er valt veel te bekijken. Onderdelen voor de "Zwitser" zijn inmiddels zoveel mogelijk geleverd. De belangrijkste onderdelen, zoals de wagenbak, zijn nog bij "Werkspoor Hespedam" in behandeling.

Bron foto's;

www.htmfoto.net

De eerste delen zijn aangekomen. Voordat de boel aan elkaar kan worden gelast, moet eerst het papier van het messing worden verwijderd.
De wagenbak is voorzien van de B-kop. De A-kop is zojuist aangekomen en hangt nog in de takels. Personeel is aanwezig om de zaak goed te laten verlopen.

Aan belangstelling geen gebrek.

Zoals u ziet, heeft de jeugd wat ruitjes ingegooid. Met karton zijn de gaten gedicht!!

Als je goed kijkt, kun je zien dat het gesneeuwd heeft!

Zal best koud zijn in de wagenmakerij!

Er is veel te bekijken, de fotograaf op het balkon en een tekening, van de "Zwitser", aan de muur in het onderdelen magazijn.
Kent u hem nog "Dikke Willem"? Hij zit weer op z'n kist voorzien van zijn boterhammentrommel. De anderen werken zich in het zweet om de "Zwitser" tot een succes te maken.
Nogmaals de wagenmakerij, maar dan vanuit een andere hoek.
Er is hard gewerkt aan de Zwitser. Er is zelfs nieuw personeel aangenomen !
De draaistellen worden afgewerkt, de elektrische bedrading is voor een deel aangebracht. Men moet nog even wachten totdat de lasser, onder de tram klaar is. Daarna worden de overige kabels aangebracht.
Bij "Werkspoor Hespedam" worden de onderdelen voor het dak gemaakt. Stoffeerders zijn bezig de banken te bekleden.
Een kijkje door de ruiten van de schilderwerkplaats. Vaag is een PCC zichtbaar. Helaas, publiek mag niet naar binnen, onverlaten hadden de verf door elkaar gegooid !!!!

 

Naar boven of Volgende pagina