Document made with KompoZer

Home terug naar de bouwverslagen

Update 10-7-2017

Op visite bij de Tramweg Stichting Den Haag Lijsterbesstraat werkplaats.

Hier wordt de pantograaf van een Limburgse tramwagen geschilderd.


Deze draaistellen zijn afkomstig van te slopen trams.

De motoren worden uitgenomen en in de voorraad opgenomen, om t.z.t. geplaatst te worden in de draaistellen van de nog in gebruik zijnde GTL trams.
Deze trams moeten nog een aantal jaren mee.




Hier een GTL tram die ontdaan wordt van onderdelen.
Zijn deze verwijderd, dan wordt deze tram geplaatst op draaistellen waarvan de motoren zijn verwijderd.
Vervolgens worden deze trams per vrachtwagen naar de sloper gebracht.



HTM 402

Paardentram werd aanhangrijtuig

In 1896 schafte de HTM een serie van 16 paardentramrijtuigen aan. De wagens werden bij Société Franco-Belge gebouwd en zijn bij de HTM in de wagenserie 200-215 ondergebracht. Dit zijn de laatste nieuwe paardentrams die de HTM heeft aangeschaft. De paardentrams van deze serie werden eerst voornamelijk ingezet op lijn E, de ′Rode lijn′ tussen Scheveningen Kurhaus en Plein via de Oude Scheveningseweg voor het personenvervoer naar het strand.

De wagens worden als eerste uit de paardentramdienst gehaald (op proefwagen 309 na) om in de winter van 1904/05 te worden aangepast voor de elektrische tramdienst als serie aanhangwagens 400-415. Onder andere de balkons worden opnieuw opgebouwd en krijgen een sierlijk rond uiterlijk en de blauwe paardentramkleur maakt plaats voor het later zo bekende HTM crème. Inzet in de begintijd is op lijn 8, 9 en 10 achter ′Hoogdakker′ motorwagens 21-150 en op lijn 3 achter de blauwe ′Tweeramers′ 1-20.

In de oorlogsjaren vanaf mei 1942 en ook nog in 1946 hebben de aanhangwagens uit de serie 400-415 nog zeer veel gereden. De wagens waren, toen de 406 als laatste op 18 december 1946 uiteindelijk buiten dienst werd gesteld, dan ook echt aan een revisie toe. Deze hebben de wagens niet meer gekregen; ze werden in september 1947 afgevoerd. Acht stuks werden naar een sloperij aan de Ertskade in Amsterdam overgebracht (waaronder wagen 402) en deze wagens werden van wielstellen ontdaan en later verkocht als noodwoningen. Wagen 402 kwam als vakantiehuisje terecht op camping ′De Vossenburcht′ in IJhorst. Daar werd de tramwagen in 1969 na een oproep in de kranten rond Meppel om de aanwezigheid te melden aan de Haagse TS-werkgroep door tramhobbyisten ontdekt en historicus Johan Blok heeft ruim dertig jaar deze tramwagen in het vizier gehouden en gepoogd de tramwagen een museale bestemming te geven.

Dit lukte uiteindelijk op 25 augustus 2010 toen de campingeigenaar met Johan Blok belde en hem de wagenbak van de 402 schonk. Met een groep Haagse tramliefhebbers is op 17 en 18 december 2010 de bak transportklaar gemaakt en naar Den Haag overgebracht. De zeer winterse weersomstandigheden in die dagen waren niet erg toepasselijk voor het overbrengen van een ′zomerwagen′, maar gelukkig waren er vriendelijke campingbewoners die de vrijwilligers in de ijzige sneeuw en kou bijstonden met warme koffie en chocolademelk. Johan Blok schonk de wagen hierna aan de Tramweg-Stichting met als doel restauratie als aanhangwagen 402 en opname in de Haagse museumtramcollectie. Eind 2014 is een projectgroep binnen de TS samengesteld om de restauratie van deze bijzondere wagen voor te bereiden.

Ronald van Apeldoorn



Links PCC tram 1139.
Deze tram is een railslijpwagen die, na haar tijd als personentram, als railslijpwagen te Rotterdam werd ingezet.
Deze wagen werd in Rotterdam overbodig, waardoor zij haar kunsten in Den Haag kwam vertonen.
Inmiddels is deze wagen vervangen door een wegvoertuig die haar taak heeft overgenomen.

Wat er met deze wagen gaat gebeuren is niet bekend.




Rechts een volgrijtuig van de NZH B303.

Dit rijtuig is geheel gerestaureerd maar is nog niet gekeurd.






Een kijkje in de werkplaats.




Deze prachtig gerestaureerde
aanhangwagen wordt binnenkort overgebracht naar Amsterdam.


Hier ziet u het interieur.
Op de rechterfoto is het bankje voor de conducteur aanwezig.




Nog een Amsterdamse wagen.

Met man en macht werkt de Tramweg Stichting aan deze rijtuigen om ze voor het nageslacht te bewaren.



Een pantograaf voor de tram ernaast.
Deze personentram van de HTM is ooit verbouwd  tot pekeltram.

Nu wordt deze weer terug verbouwd.




 Naar boven