Document made with KompoZer
Vorige pagina
Home terug naar de bouwverslagen

Bouwtijd:25-10-2014 t/m 6-1-2016
Bouwverslag NZH 500
Het werk aan de NZH heeft lang stilgelegen.
Er kwam een Fluitketel tussendoor.
Maar nu gaan we verder met verf spuiten.

Het motorrijtuig is van een staande motor voorzien en drijft n draaistel aan.
De rijeigenschappen zijn slecht, zeker als ook de volgwagen getrokken moet worden.
Omdat het motorrijtuig onjuist gebouwd was, heb ik deze uitelkaar moeten halen.
Het plaatwerk van het bouwpakket werd er niet mooier op, daarom heb ik besloten geen betere motoren aan te brengen.

Ik ga proberen het beste ervan te maken!

Zo....
Alle, te spuiten onderdelen, zijn ultrasoon schoongemaakt.
Vandaag in de primer gezet.
Goed laten drogen.


UPDATE ....22-11-2015

Maskeren van de buitenzijde van de rijtuigen.
De stoelen en de binnenkant van de  rijtuigen zijn gespoten.

Nu wordt de binnenkant gemaskeerd.



Het volgrijtuig is gemaskeerd.

Nu het motorrijtuig nog.
UPDATE ....25-11-2015
Het motorrijtuig is nu ook gemaskeerd.

Nu gaat het gebeuren!!


Beide rijtuigen zijn gebroken wit gespoten.

Ze staan stofvrij te drogen achter folie.

Over een aantal dagen gaan we verder.
UPDATE ....1-12-2015

Vers gespoten,             even laten drogen.


Vervolgens is het maskeertape verwijderd en zijn de rijtuigen op de kiek gezet.

De daken staan nog in de primer evenals de deuren.

We laten de rijtuigen even met rust zodat de verf goed kan drogen.

Hier en daar wat correcties uitvoeren met de penseel.

Gaat goed komen!
UPDATE ....3-12-2015
De schilders zijn druk doende met de afwerking van de rijtuigen.

Inmiddels is een vrachtwagen met ruiten gearriveerd.


UPDATE ....29-12-2015

De rijtuigen zijn voorzien van wagennummers en daarna overgespoten met Humbrol 35. Deze lak glimt een klein beetje.

Hierna wordt de binnenverlichting aangebracht en de ruiten gesneden.

UPDATE ....1-1-2016

Binnenverlichting aangebracht, smd ledjes.

De volgende stap is het lijmen van de ruiten en het plaatsen van het interieur.

UPDATE ....8-1-2016

De rijtuigen zijn gedeeltelijk van ruiten voorzien.

De eindbalkons en het middenbalkon moeten nog voorzien worden.

Met behulp van haarklemmen worden de ruiten op hun plaats gehouden totdat de lijm droog is.

De papiertjes dienen ervoor dat de lak niet beschadigd wordt.


En zo ziet het rijtuig er uit met de ruiten.
Ook de motorwagen is van ruiten voorzien.

Vervolgens kunnen de draaistellen er in en de binnen verlichting aangesloten.




Zo ziet dat er dan uit.

Ook passagiers hebben een plekje gekregen.
De dag is daar, waarop het tramstel aan het volk wordt gepresenteerd.

Deze presentatie heeft plaats op het baanvak van lijn 11 aan de Monstersestraat in Hespedam.
Lijn 11 moet omrijden.

De genodigden luisteren naar het gewauwel van de NZH directeur (hij staat bij het lint vr de tram).

Zelfs de drankjes zijn nog niet geserveerd!!!!

Een conducteur valt haast achterover bij het horen van het gewauwel van zijn directeur!

Klik op de foto voor een vergroting. >>>>>>>

Het is inmiddels een uurtje verder, de straatlantarens branden al en het lint moet nog door de tram doormidden gereden worden!!!!

Nou ja zeg!!!!

Uiteindelijk hebben we het toneel verlaten en zijn de volgende dag gaan kijken op het baanvak waar het tramstel inmiddels zijn rondjes rijdt.


Kijk....daar gaat ie!!

De tram is gestopt bij halte "Theetuin"

Deze lokatie bevindt zich halverwege Schevedingen en Proburg.

Klik op de foto voor een vergroting.



Hier eindigt het bouwverslag van de Boudapester tram.

Naar boven