Document made with KompoZer
terug naar de bouwverslagen
Home Volgende pagina

Bouwtijd:25-10-2014 t/m 6-1-2016

Bouwverslag van NZH hoge 500

Motorwagens A501 – A512

Deze motorwagens werden in 1923/4, met de bijwagens serie B500, aangeschaft voor de lokaaldienst Den Haag (Scheveningen Kurhaus) – Voorburg. Ook dit materieel schafte de NZH deze trams aan bij de firma Ganz & Co. in Boedapest. Het waren feitelijk de kleine broertjes van de serie A/B400 die als 'Boedapesters' door het leven gingen. Ze konden 'slechts' 50 km/h halen en hadden 4 motoren van 56 pk. Ook hier was sprake van een groot middenbalkon met twee grote schuifdeuren met daartussen een ovaal glazen oog. Op het middenbalkon konden op klapbankjes 14 mensen zitten. De instap was – voor huidige begrippen – onwaarschijnlijk steil en hoog. Elk passagierscompartiment had 12 zitplaatsen en het totaal aan staanplaatsen bedroeg 60. De wagens waren 13,7 meter lang en 2,35 meter breed. Hun gewicht was maar liefst 27.000 kg. Vooraan was een enkele deur aangebracht voor als men ooit eenmansbediening zou gaan invoeren die echter nooit werd ingevoerd. In 1924 verongelukte de gloednieuwe A504 door een botsing met een stoomlocomotief te Leiden waarna de A512 in 1930 tot A504 werd vernummerd. Na de Tweede Wereldoorlog volgden nog enkele omnummeringen. Tussen 1951 en 1958 is deze serie buiten dienst gesteld en gesloopt. Geen wagen is voor museumdoeleinden bewaard gebleven. 

Aanhangwagens B501 – B515

Deze aanhangwagens werden in 1923/'24, met de motorwagens serie A500, aangeschaft voor de lokaaldienst Den Haag (Scheveningen Kurhaus) – Voorburg. De passagiersindeling en –compartimenten waren gelijk aan die van de motorwagens. Voor aanhangwagens waren ze zwaar: 17.800 kg. Tussen 1951 en 1961 is deze serie buiten dienst gesteld en gesloopt. Geen wagen is voor museumdoeleinden bewaard gebleven.   Bron. Wikipedia

De Digitale Tram


Het voorbeeld.

Historisch Genootschap De Blauwe Tram


Zo moet ie worden,
hoop ik!
Een tekening uit de
NZH bijbel van
Dhr Smit.

Deze tekening is niet op schaal H0, Maar in het boek wel.


Het rijtuig was al een stukje in elkaar gezet.
Maar het was niet naar mijn zin.
Daarom heb ik alle onderdelen losgemaakt en schoongemaakt.

Dit is het resultaat.
De fronten zijn geheel uitelkaar geweest.
Vond ze niet goed genoeg.

Alle onderdelen zijn grondig schoongemaakt en klaar om samengesteld te worden.


We maken vorderingen.
De raamstijlen verdienen nog nabewerking.
Update:
13-11-2014

Er is een "hulpdak" aangebracht waarop later het definitieve dak wordt gelijmd.

Ook dient dit hulpdak, om de rijtuigbak netjes recht te krijgen.




Update: 18-11-2014

We zijn tot hier gekomen. Veel uren gewerkt aan de motoren.

Ik kon kiezen uit twee spudjes met een metalen behuizing.
Ze bleken niet aan de praat te krijgen.
Ik heb ze terzijde gelegd want ze zijn niet goed genoeg voor inbouw.
Uit mijn voorraad duikelde ik nog een draaistel met een staande faulhaber motor op.

Ook een loopstel is in voorrraad.
De wielen zijn de juiste maat.
Wat een geluk!





Update: 30-11-2014

NZH 500 in de werkplaats van de HTM aan de Jeneverbesstraat.

Op het bureau, vooraan, liggen de koplampen.
Daarna worden de handgrepen bij de deuren aangebracht.

Vervolgens komen de draaistellen aan de beurt.

Op het baanvak Hespedam - Leiden, zijn uitgebreide proefritten gehouden.
(zonder dak, brrrr......)
Update 14-12-2014

Met uitzondering van het dak, zijn alle onderdelen aan de wagenbak aangebracht.

Nu is het de beurt aan de draaistellen.

Bij het pijltje;
de bramen moeten nog van de draaistelzijkanten worden verwijderd.
Vervolgens worden ze aangebracht.

Hoe dat eruit ziet zie je de volgende keer!


Update 20-12-2014.

En draaistelzijkant heb ik geplaatst.
Daarvoor heb ik een mal moeten maken om alle draaistelzijkanten hetzelfde te plaatsen.
Dat is gelukt!

Na de feestdagen ga ik de overige draaistelzijkanten plaatsen.
Update 29-12-2014

Zo....op de valreep van het oude jaar toch nog een foto.

De draaistelzijkanten zijn aangebracht.
Het voorste onderstel heeft ook al baanschuivers, de achterste nog niet.





Update: 2-1-2015.
Karel Peer is aanwezig om met de werkplaats-chef
te overleggen over de kleur van het rijtuig.

Waarom PCC 1001
binnen staat weet ik niet.

Er gebeuren wel vaker vreemde dingen waar ik niet van weet......
Een kijkje vanuit een andere hoek.

Ziet u de bankjes in het rijtuig?

Bij de HTM zijn ze de tijd ver vooruit....er staat al een monitor op het bureau, nu nog een toetsenbord.....

Het opbouwen van het motorrijtuig is klaar. Het dak met z'n attributen moet nog aangebracht worden.
Voorlopig wordt het rijtuig in deze toestand op een zijspoor gezet om plaats te maken voor het volgrijtuig.

Inmiddels heb ik de onderdelen van het volgrijtuig bijelkaar gezocht.
Helaas ontbreken er onderdelen. Deze moet ik daarom zelf maken.

Een bouwverslag daarvan zal binnenkort geplaatst worden.

Naar boven of volgende pagina