Document made with KompoZer

Home Volgende pagina

UPDATE .............20-4-2014
Bouwverslag van PCC 1001

In juli 1949 werd de eerste PCC, 199, in Den Haag afgeleverd. Deze PCC-car was door constructiebedrijf La Brugeoise et Nicaise & Delcuve (BND), het latere La Brugeoise et Nivelles (BN) in Brugge gebouwd. De 199 werd al spoedig vernummerd in 1001. In december 1949 werd de tweede PCC, 1002, afgeleverd; deze kwam in januari 1950 in dienst. Beide trams waren geassembleerd uit bouwpakketten die in de Verenigde Staten waren geproduceerd en identiek waren aan een serie PCC's voor Detroit (Michigan).
Ze werden door BND aangepast aan de eisen die de HTM stelde. Zo werden de wagenbakken smaller en korter gemaakt. Beide wagens waren - evenals alle volgende Haagse PCC's - eenrichtingsvoertuigen en konden alleen ingezet worden op lijnen die bij de eindpunten van een keerlus of keerdriehoek waren voorzien.

Opvallend aan de Postwar PCC 1945 (en dus ook aan de 1001 en 1002) waren de vele kleine zijruitjes met daarboven zogenaamde standee windows (kleine bovenraampjes voor de staande passagiers). Hierdoor kwamen deze Haagse PCC's erg Amerikaans over. Verder bezaten ze een voorinstap en achteruitstap, terwijl een middenuitstap ontbrak. Achterin de trams was een plaatsje gereserveerd voor een zittende conducteur. Later verdween deze conducteurszitplaats, omdat de HTM overging op het eenmanwagen-principe. De 1001 en 1002 hadden soepel geveerde draaistellen van het type 'B3'. Later werden ze, na problemen bij de reizigers, wat stugger afgeveerd.
Begin jaren '70 waren de 1001 en 1002 door de afwijkende deurindeling zorgenkindjes geworden. Het ontbreken van een middenuitstap bemoeilijkte de doorstroming van reizigers. Ze werden dan ook nog sporadisch ingezet, maar konden nog niet gemist worden. In 1974-'75 werden zij door de HTM zelf grondig gerenoveerd. Uiterlijk werden zij gelijk gemaakt aan de nieuwe 1300-serie, maar ze behielden hun smallere wagenbak, zoals de 1100-serie. Door het aanbrengen van Scharfenbergkoppelingen en stuurstroomverbindingen konden ze voortaan ook in treinschakeling rijden, met elkaar of met een 1100 of 1300 (in dat laatste geval alleen als tweede wagen).
Bron: WikipediA



In 1989 werden beide PCC's enige maanden verhuurd aan het GVB Amsterdam om trambestuurders vertrouwd te maken met pedaalbediening, ten behoeve van de nieuwe series Amsterdamse gelede wagens 11G en 12G. In 1990 keerden deze PCC-cars terug naar de Residentie. De 1002 werd in 1992 na een aanrijding met een GTL8 buiten dienst gesteld. De 1001, die kort daarna buiten dienst ging, nam in 1993 nog deel aan de festiviteiten bij het afscheid van de Haagse PCC. De kop van deze tram werd van het casco gescheiden om voor het nageslacht bewaard te blijven. De rest werd gesloopt. Na restauratie zal de kop te zien zijn in het Haags Openbaar Vervoer Museum.

Bron: WikipediA
& 130 jaar trams in Den Haag Drs. A.E.E. van Donselaar.
In het begin van deze eeuw schafte ik deze etsplaat aan.

Al die tijd hing deze etsplaat aan de muur van mijn kamertje.

Het is hoog tijd dat we er een echte PCC 1001 van maken!


De onderdelen die gebruikt worden voor PCC 1001.

Op de achtergrond staat de donor. Daarvan zullen we waarschijnlijk het neusje en het kontje gebruiken. Maar ook het dak, hoewel deze niet de juiste lengte heeft.
Dat is geen probleem omdat we in het bezit zijn van twee messing dakjes die ook gebruikt zullen worden om het dak de juiste lengte te geven.

De lengte van de PCC 1001/2 was namelijk iets langer dan de lengte van de PCC's die daarop volgden.

Update: 2 april 2014


Alle onderdelen zijn van bramen ontdaan.

De in en uitstapdeuren zijn aangebracht.
Alle onderdelen "haaks" op elkaar gefixeerd.


En dit is het resultaat.

Er is een tijdelijk chassis
gemaakt.


Update 3 april 2014


In grote lijnen is het achterkantje klaar.

Rest nog de bumper en de sluitlichten op het dak.

Maar eerst gaan we het neusje maken.
Achterzijde nu met bumper en grote opening daaronder.

Zie daarvoor de foto van het echte exemplaar hieronder.



Update 4 april 2014

Zie de foto rechts.

Ik zal een list moeten verzinnen!!

Misschien is dit de oplossing.
Het dak is nog niet vastgezet.
Update 7 april 2014

Vandaag heb ik bij Miniworld Rotterdam het resindak van de 1001 onder handen genomen. Ik constateerde dat het plafond van het resindak niet recht was gegoten. Daardoor klopte de passing niet. Met de aanwezige apparatuur en advies van collega's aldaar heb ik het plafond kunnen vlakken. Het resultaat is op de foto's te zien. Het dak is met tape gefixeerd.






Update 20 april 2014
Het onderstel wordt pasklaar gemaakt.




Update 20 april 2014

De werkplaats staat weer vol met trams.
De mannen van de HTM zijn weer druk met de 1001.

De vloer is gelegd en de draaistellen zijn aangebracht.


De 265 staat ook binnen. Er zijn wat ruiten los in de sponningen, dat kan natuurlijk niet!

 Naar boven of Volgende pagina