Document made with KompoZer

Home terug naar de bouwverslagen

UPDATE .............2-3-2014
Bouwverslag van Duewag RET zes-asser


Vandaag beginnen we aan een RET Duewag zes-asser. Het doel van dit verslag is om te komen tot een rijvaardige tram die kan rijden bij Miniworld Rotterdam tijdens de Verhalen Vierdaagse van 30 april t/m 4 mei.

Maar dan moeten we wel doorwerken natuurlijk!!



Hierboven de RET Duewag zes-asser. Het is een gebruikt exemplaar waar ik wel brood in zie.
Volledig gestript staat ze in de werkplaats van de HTM aan de Jeverbesstraat te Hespedam.
Inmiddels is een twee-poot-pantograaf geplaatst en is het neusje aangepast.
De deurindeling wordt, evenals de baklengte, niet aangepast aan de werkelijkheid.

Karel Peer is begonnen met de inkoop van de juiste verf. De kleur "oker" is lastig te verkrijgen.
Karel kennende zal dat wel goed komen!
De rijtuigbakken en de wagenvloer zijn geheel schoongemaakt.

De koplamp ontbreekt nog, maar die wordt nog aangebracht.

De volgende stap is het opbouwen van de wagenvloer, zoals de draaistellen, elektrische onderdelen etc.

Daarna in de primer zetten.
 De wagenvloer is voorzien van primer.
De draaistellen en aandrijving zijn geplaatst en getest.

Deze tram rijdt via railvoeding.

De kop en sluitverlichting is klaar en wordt als laatste geplaatst.

Nu nog wat binnenverlichting scoren.



De look-a-like Ret tram begint vorm te krijgen.
Het onderstel is voorzien van alle attributen en staat in de primer.

De beide wagenbakken staan bij Karel Peer.






Karel Peer en z'n mannen, zijn weer druk in de weer. Eerst ontvetten, daarna primeren.

Waarom Karel met een betonmolen aanwezig is zal wel nooit duidelijk worden!!
De ruiten zijn er ook al!


Zo dichtbij ziet het er indrukwekkend uit!
In de primer.


Kleuren........
als ik nog iets met het oker doe (tipje zwart), dan ben ik er nog niet helemaal uit v.w.b. de grijze kleur rondom de ruiten. Het dak is een verhaal apart, ik denk aan khaki met een tipje groen..........


Kleurtje zoeken........
wat een ravage!!


Zo.......die zit lekker ingepakt!!
Oeps..........gaat dat wel goed komen!?

Tuurlijk.....Karel Peer weet wat ie doet..............


Zo....ff blijven plakken!!

Nu de B-bak nog.
De RET tram is nu klaar voor de tweede ronde nl; het spuiten van de kleur oker onder de ruiten.

Karel Peer heeft de juiste kleur voor het dak aangeschaft; Revell 45.


Nu nog het dak spuiten en de bakken overspuiten met Gloss 35.

Ben niet echt tevreden!
Met een gespoten dak (Revell 45).
De geleding is inmiddels overgespoten met blanke lak (Gloss 35 Humbrol). De grijs/groene kleur van de geleding is dieper geworden, het "Oker" is ongeveer hetzelfde gebleven.


Das beter.....hier durf ik wel mee over straat!
De Duewag vanaf de andere kant.


Hierna worden de logo's en wagen nummers aangebracht.


RET Duewag 238 is voorzien van logo's en een wagennummer.
Daarna overgespoten met blanke lak.
Volgende stap; de weerstandkasten en de treeplanken zilver schilderen, vervolgens de raam/deur rubbers schilderen.
Zo, weer terug van de schilderswerkplaats.

Er is nog een lange lijst van werkzaamheden die nog gedaan moeten worden.


Het maken van de bankjes.
Wat is er zoal gedaan:
  • bankjes gemaakt en geplaatst
  • geleding
  • bedrading
  • bestuurdersplek (nog niet aangebracht)
  • geslaagde testrit.


Zo, de mannen van
Karel Peer zijn klaar.

Binnenkort wordt ie overgebracht naar de wagenwerkplaats.
Daar worden de ruiten en het interieur geplaatst.
De wagenvloer met alle attributen staat klaar in de wagenwerkplaats aan de Jeneverbesstraat.


Om te voorkomen dat de beide bakken beschadigd raken, zijn ze ingepakt.

Nu kan ik veilig werken aan de binnenverlichting en andere zaken.

Op de voorgrond liggen de ruiten. Ze moeten nog van lijmresten ontdaan worden, daarna worden ze aangebracht.
De Rotterdamse Duewagtram is klaar!

Zij zal haar ritjes rijden
op lijn 17.





 Naar boven